Saturday, March 28, 2020

Travel: Umrah DIY Madinah - Ziarah dengan Medina Buses

Assalamualaikum wbt...
Seperti yang diceritakan di entry sebelum ini (klik sini), kami berziarah di Madinah menggunakan Medina buses. Boleh layari website di https://madinabuses.mda.gov.sa/.
Kami ke sana pada 14 Disember 2019 (sabtu). Medina bus ni cover beberapa tempat
1. Masjid Quba - mendapat pahala seperti umrah

Lepas subuh, kami kekalkan wudhu sebab nanti nak ke Masjid Quba dulu. Sebelum bertolak, sempat mengopi dulu di kedai berdekatan. Banyak kedai2 kopi kat sini, kerusi nak duduk je takde.

Belakang tu Masjid Saidina Abu Bakar kalau tak silap

Ok, jomlah kita naik bas.

Bas ni berwarna hijau ya. Boleh dinaiki di pintu 7 Masjid Nabawi, bersebelahan dengan Masjid Saidina Ali. Di depan bas tu ada tulis bas tu menuju ke mana.

bas hijau ni tulis Al-Salam, maknanya menuju ke pintu masjid Nabawi ni. Iaitu parking bas ni

Tiket pula ada beberapa jenis. Kalau tak silap, yang untuk 3 hari pun ada. Tapi kami ambil yang 1 hari saja berharga 10 riyal.

tiket kami

belakang tiket
Tiket tu nanti ke touch pada mesin dalam bas tu setiap kali naik. Tiket tu beli dari driver tu je.

Driver tolong touch kan untuk pertama kali

Ambil seat depan, macam kanak2 riang naik bas

kosong je bas masa ni
boleh charge. tapi tak cuba pulak
Jadi jom tengok tempat-tempat bersejarah yang kami lawati

1. Masjid Quba

Seeloknya ke masjid Quba dulu sementara wudhu masih ada. Untuk mendapat pahala seperti umrah.
Kalau tak silap, dalam 30 minit saja perjalanan dari Masjid Nabawi tadi.

pemandangan dari dalam bas

Pemandangan dari dalam bas
Memang tak dinafikan, ramai betul pengunjung pada masa ni. Jadi penting untuk kita dan pasangan beli sim/roaming di sana. Sebab memang akan terpisah. Disebabkan kami pergi berdua saja, jadi bolehlah menyelit sana sini, tak perlu join the crowd. Tapi memang tak ada idea mana nak tuju, ikut saja laluan orang lain, dan signboard.

Sesak tu di pintu keluar/masuk masjid saja. Dalam masjid alhamdulillah kosong sebab memang luas. Antara penyebab kesesakan ialah ramai yg solat berdekatan pintu masuk/keluar. Jadi bila dapat masuk, teruslah ke saf hadapan sebab memang banyak kosong.

Lepas solat intai ruang solat lelaki dari atas

berlatarbelakangkan kesesakan

Bila dah dapat keluar, misi mencari suami pulak haha. Di Masjid Quba ni ada pasar jual kurma dll. Jadi saya terus menuju ke situ dan tunggu suami di tepi tangga. Kena hati2 ya, sebab bila ramai2 memang tak nampak tangga di mana.

Alhamdulillah dah jumpa suamiku hihi
 Jom lah jalan2 tengok ada apa di sini. Seingat saya, saya beli kurma ajwa/nabi saja di sini. Tapi maaf lah memang terlupa harga. Saya ada terbaca kalau nak beli kurma ajwa, elok beli di Madinah sebab lebih murah. Dan ya memang murah. Kalau tak silap lah ya di Madinah 1kg RM45, di Makkah RM60.

Kami spend dalam 1 jam 30 minit di Masjid Quba ni. Kemudian mencari2 di mana bas hijau semula. Naik saja mana2 bas yang sama. Cuma perlu baca di depan bas tu sedang menuju ke mana.

Kami plan next stop nak ke Jabal Uhud. Agak lama juga tunggu bas hijau yang tulis Uhud.

menunggu bas ke Uhud
 2. Jabal Uhud

Perjalanan dari Masjid Quba ke Uhud dalam 10 minit saja.
Jabal Uhud

Ada bukit2 kecil di hadapan masjid ni. Banyak ustaz2 bagi ceramah di situ, jadi kami tumpang dengar.

Suasana di dalam masjid, kawasan wanita.

Laluan nak ke tempat solat wanita tu ada peniaga kecil2an. Banyak serbuk buah zuriat dijual di sini. Boleh dapat harga 3 kotak 5 riyal. Tapi macam tak berapa yakin nak beli.

Bila berada di Jabal Uhud ni, eloklah menziarahi makam para Syuhada di sini. Saya dan suami duduk di tangga masjid, datang 2 rombongan dari Malaysia. Kiri dan kanan kami, kedua2 nya bercerita tentang perang Uhud dan para syuhada. Rasanya kisah yang kami dapat tu sangat2 lah mendalam dari apa yang saya pernah belajar dan pernah baca. Lain benar perasaan bila mendengar pengorbanan para syuhada, betul2 di hadapan makam mereka.

Terima kasih lah kepada kedua2 ustaz yang berkongsi cerita tu. Kami bukan ahli rombongan pun, tapi kebetulan sedang duduk di situ. Diharap halalkan ilmu ustaz yang kami dengar tu, dan semoga menjadi pahala berterusan untuk ustaz. Saya ingat sangat muka ustaz yang bercerita sampai ke hati tu, Ustaz Farhan Suhut dari Feena Travel (https://www.facebook.com/feenatravel/).

Dalam pagar tu makan syuhada
Di hadapan makam ni juga ada banyak gerai. Kalau nak beli kurma, kekacang, coklat, lagi best beli di sini berbanding masjid Quba tadi. Kami beli beg juga untuk letak barang2 yang dibeli tadi.
Selain kurma ajwa yang lebih murah di Madinah ni, coklat2 di sini juga murah.

Model beg
menunggu bas ke destinasi seterusnya
 Seterusnya kami memilih untuk ke Masjid Qiblatain. Kebetulan kami sampai sana tu, dah nak masuk zohor.

3. Masjid Qiblatain

Secara ringkasnya masjid ini ada 2 qiblat. Tetapi qiblat yang digunakan sekarang adalah yang menghala ke Kaabah. Suami saya nampak lah tanda 2 qiblat tu di tempat solat lelaki. Di kawasan solat wanita saya tak nampak pulak.

Tak ramai orang pun ke sini. Saya rasa fokus utama pengunjung adalah pada Masjid Quba dan Jabal Uhud. Selepas solat zohor, kami bertolak pulak ke Masjid Khandaq.

4. Masjid Khandaq

Sebenarnya saya terkejut di sini tak ramai pengunjung. Mungkin disebabkan kawasan tinggalan perang Khandaq tu tak dibuka kepada umum. Jadi kami hanya singgah di masjid sahaja dan intai2 sedikit kawasan parit, tetapi tak nampak apa pun.

Masjid Khandaq
kawasan belakang masjid
Suami saya naik juga tangga tu, tapi katanya tak ada apa2 di situ. Wallahu a'lam. Sebab tak ada orang yg jaga disitu untuk kita bertanya.

Jadi sambil menunggu bas, jom lah makan aiskrim haha.

aiskrim sedap
Selepas makan aiskrim, kami pun balik ke Masjid Nabawi. Belum asar lagi masa tu. Jadi kami pergi mencari makan dan memilih KFC.

filih lah.. filih..
Seperti yang saya cakap sebelum ni, kedai makan di sini tak banyak kerusi meja. KFC ni ada 4 meja je kot. So saya berdiri lah menunggu giliran nak duduk sambil husband order makanan. Sekali ada orang potong saya, terus pergi duduk. Aduh.... memang pedih hati ni, tapi ku sabarkan jua. Orang Malaysia ya.... Malaysia.... hmmm... Jadi kami tapau saja dan berlalu pergi. Makan di dalam area masjid nabawi saja sementara menunggu asar.

Di dalam entri sebelum ini pun saya ada bercerita. Kami tinggalkan barang yang dibeli tadi di dalam Luggage Locker ni. 2 riryal saja kalau tak silap. Locker ni pintu kaca dan dikawal oleh penjaga dia dari dalam.

Setakat itu sahaja perkongsian saya mengenai Medina Buses ni dan tempat2 yang boleh dilawati. Total dibayar hanyalah 10 riyal ~ RM11.40 setiap orang.
Diharap entry ini membantu para pembaca yang merancang untuk menunaikan umrah. Terima kasih sudi membaca. InsyaAllah next entry saya nak share tempat2 makan kami di Madinah ni.