Sunday, January 19, 2020

Travel: Umrah DIY Madinah - Ramada Al Qibla Hotel

Assalamualaikum wbt
Dalam entry sebelum ini, saya telah berkongsi kisah Umrah DIY saya di Madinah. Boleh dibaca di sini ya. Kami berada di Madinah selama 4 hari 3 malam sahaja. Sepanjang kami di sini, kami menginap di Ramada Al-Qibla hotel.

Saya book melalui Agoda. Di Agoda, nama penuh hotel ini ialah Ramada by Wyndham Madinah Al Qibla. Harga lebih kurang RM255/malam tanpa sarapan termasuk tax Agoda.
Dari airport Madinah, kami menaiki UBER. Lebih kurang 30min sudah sampai dengan bayaran 40 riyal. Beritahu saja pada driver, pintu 5 masjid nabawi.


dah sampai depan hotel
 Kami sampai belum pukul 11 pagi, tapi tetap dibenarkan untuk check in alhamdulillah. Tapi lupa nak request view masjid nabawi. So dapat review dinding je huhu. J

Jom tengok apa ada di dalam hotel ni. 

2 katil single

kettle, mini fridge, tv
toilet dengan bath tub
Kelengkapan tandas yang basic saja. Sabun, syampu dll.

dalam almari baju ada safety box


Kelebihan hotel ini, ialah sangat dekat dengan pintu 5 Masjid Nabawi. Memang lintas jalan je sampai. Pintu 5 tu pula memang dekat dengan Makam Rasulullah dan Raudhah lelaki. Tetapi untuk perempuan, agak jauh kena berjalan ke pintu solat perempuan. Boleh pilih pintu 13 atau 25. Pintu 25 lagi jauh, tapi di situlah Raudhah perempuan. Cerita Raudhah boleh dibaca di sini. 

dari perkarangan masjid dah nampak hotel
 Kelebihan hotel ini juga ialah ada kedai makan (take away sahaja) betul2 di pintu keluar hotel. Kedai jual kebab dan snack2 arab. Untuk nasi, kena jalan sikit lah dari hotel. Keluar pintu hotel dan belok kiri.


kedai nasi
 Tapi tak ada kambing di kedai ni. Harga 20 riyal kalau tak silap, untuk separuh ayam.


juadah kami


 Kami share saja makanan tu. Makan kena dalam hotel lah sebab kedai2 di sini memang susah nak ada dine in. Ada la beberapa kedai yang saya akan share kemudian.

Secara keseluruhannya, hotel ini memuaskan lah, Keperluan asas semuanya cukup. Receptionist pun pandai berbahasa Inggeris dan handsome . Dari segi makanan saya tak dapat nak review sebab tak ambil breakfast. Hotel ini juga agak dekat dengan Crown Hotel iaitu tempat kami beli tiket bas nak ke Makkah nanti.

Cuma 1 saja kekurangan, wifi hanya di lobi huhu.... 2 hari pertama tu katanya wifi rosak. Masuk hari ke-3 wifi memang tak dapat di bilik. Jadi tak dapat lah kami nak call anak selalu sebab guna mobile data saja.

InsyaAllah kalau ada rezeki lagi next time, nak cuba hotel lain pula. Pintu 25 memang nampak ok sebab dekat dengan pintu solat dan ramai rakyat Malaysia di situ. Tabung Haji pun di situ. Tapi bila dah ramai-ramai tu sesak la sikit hehe.


Setakat ini saja perkongsian saya berkenaan hotel ini pada entry ini. Semoga bertemu di entry seterusnya. InsyaAllah saya akan berkongsi bagaimana nak ziarah di Madinah sebab kami tidak menggunakan agent. 

Terima kasih sudi baca.

Hero tak berapa nak arab hehe







1 comment:

  1. As reported by Stanford Medical, It's in fact the ONLY reason this country's women get to live 10 years more and weigh on average 42 lbs lighter than us.

    (Just so you know, it really has NOTHING to do with genetics or some secret-exercise and really, EVERYTHING to do with "how" they are eating.)

    BTW, What I said is "HOW", and not "WHAT"...

    Click this link to determine if this brief quiz can help you find out your true weight loss potential

    ReplyDelete