Tuesday, June 11, 2013

Travel: Paris - Metro dan Mobilis Card

Assalamualaikum wbt...
Paris ni ada beberapa jenis card untuk memudahkan tourist. Antaranya Paris Visite Pass (PVP) dan Mobilis Card. PVP tu mahal sikit sebab cover metro dan beberapa attraction. pendek kata denga PVP ni, kita bayar kad saja dan boleh masuk ke attraction2 yg disenaraikan PERCUMA. Harga pun ikut lah berapa hari kita nak ambil.
Mobilis card pulak macam travelcard london. beli untuk digunakan pada hari terbabit saja. kalau nak untung, beli pagi2 dan travellah sebanyak mana pun mengikut zone. petuanya, buatlah itenary awal2 untuk tengok tempat yg kita nak pergi tu berada di zone mana. Map untuk metro Paris saya dah pernah post dulu. Apa yg saya suka pasal Paris ni, sangat senang nak beli tiket. Kat mesin je. 1lagi bila nak swap kredit/debit card masa shopping, mesin kad tu menghala kat kita (payer). so kita yg masukkan kad. yg penting kredit kad kita tu ada cip. insyaAllah kebanyakan kredit kad malaysia ada cip. yg saya tahu American Express takde cip ni. kalau kes takde cip, boleh beli di kaunter. cuma kalau kita sampai awal pagi, kemungkinan  kaunter belum buka.
contoh kredit kad berCIP. ambil dari page bank islam je ni.
Sebelum beli metro tiket, kena tahu perkara2 berikut:
1. nak ke mana?
2. zon berapa?
untuk naik metro pulak:
1. line apa?
2. menghala ke mana?

choose zone 1 to zone 5

EURO31.30 untuk 2 orang. bayar la guna apa yg tertulis kat skrin tu.

sumbat saja kredit kad.
Mobilis kad ni tak ada yg untuk zone 1 saja. paling sikit pun zone 1 - zone 2.
Yang kami beli sampai zone 5 ni sebab nak ke disneyland. itenary kami di Paris ni:
1/6/2013 (sabtu)
Disney Village
La Valle Village
Champ Elysees
Eiffel Tower - night view

2/6/2013 (ahad)
Round2 paris city
mobilis card zone1 - zone2

mobilis card zone1 - zone5

nak beli mobilis card di mesin mesti pada tarikh yg kita nak travel tu ye. untuk esok nya, kena beli esok la. kalau di kaunter saya tak pasti.
Next entry saya update pasal Disney Village insyaAllah. Kami tak masuk Disneyland sebab tak bawa anak2. lagipun bulan 1 lepas baru je pergi Disneyland HK. ok, till then... terima kasih sudi membaca.

No comments:

Post a Comment