Wednesday, July 11, 2012

Tips: Kurus dengan sihat - Fakta Penting Part 3

sila rujuk Part 1 dan Part 2


8. Sauna oh sauna...
saya memang suka bersauna. rasa badan fresh sangat2.
tapi sauna ni boleh menurunkan berat ke?
ok, setakat pembacaan saya, memang belum terbukti dengan berkesan la sauna untuk menurunkan berat badan.
kalau ditimbang sebelum dan selepas bersauna, mungkin faktor air/peluh yang dikeluarkan ketika bersauna.
ketika berpanas2an bersauna, degupan jantung pun lebih laju dan meningkatkan metabolisme. so mungkin menyumbang kepada penurunan berat jugak.
saya suka bersauna selepas bersenam. memang HOT bersenam membawak ke sauna, malatop! 


9. makan sikit2 atau banyak2?
dalam diet harian, memang kita akan biasa mendengar "lebih baik makan dalam bentuk portion2 kecil setiap hari tetapi kerap, daripada makan 2-3 kali tapi dalam portion yang besar". apakah itu?
ok, so katakanlah kita plan nak ambil 1500kcal sahaja dalam pemakanan.
option A
-kalau 2-3 (sarapan, tengahari, makan malam) sahaja yang kita plan, maka untuk setiap hidangan tu lebih kurang 500kcal la. tetapi kadang2 TERLAPAR kan antara waktu makan??? 
option B
-sebab itulah dicadangkan makan kerap tapi kecil2an. kalau plan nak makan 6kali, so 1500/6, lebih kurang 250kcal/hidangan. apa boleh dapat dengan 250kcal ek? hehe
ikutlah option mana yang anda rasa selesa. saya sebagai isteri dan ibu, saya memilih option A sebab itulah waktu2 makan keluarga saya. tak kan saya nak mengasingkan diri time makan. dah penat2 masak, tengok je ke? hehe. pandai2la adjust ikut jadual masing2 kan.


10. kira kalori yang diambil
seelok2nya catat lah kalori yg kita ambil setiap hari. supaya kita boleh tengok dimana BETUL/SILAPnya diet kita pada hari/minggu/bulan tersebut.
jumlah kalori boleh tanya pada encik sususejat, cekodok, atau google. saya sharelah sikit yang basic ok.
sumber:  http://kalorimakanan.blogdrive.com/archive/2.html 

sumber:  http://kalorimakanan.blogdrive.com/archive/2.html 

http://kalorimakanan.blogdrive.com/archive/2.html


masa mula2 nak kuruskan badan dulu, saya terkena simptom TAKUT NAK MAKAN bila tahu kira2 kalori ni. 


oklah, ini dulu perkongsian maklumat kali ini. jumpa lagi next entry.
semoga membantu.

No comments:

Post a Comment