Wednesday, July 11, 2012

Tips: Kurus dengan sihat - Fakta Penting Part 2

untuk Part 1, sila baca di sini.


5. Plateau
pernah tiba2 je berat dah taknak turun? itulah Plateau namanya.
sebab badan kita ni dah bijak menangani kalori yg kita cuba bakar setiap hari.
sebab tula sampai 1 masa yg dah stabil, berat dah taknak turun.
selain tu, bila berat dah berkurang, jumlah kalori yg terbakar pun makin berkurang.
kalori yang terbakar melalui metabolisme dan senaman adalah bergantung kepada berat individu.


6. senaman VS tak makan
ok, badan kita akan membakar kalori secara semulajadi (metabolisme).
setiap lemak dan otot dalam badan akan membantu pembakaran kalori.
tapi otot akan membakar kalori lebih banyak dari lemak.
kalau tak makan a.k.a berlapar, yang terbakar adalah otot, bukannya lemak.
jadi berlapar akan mengurangkan metabolisme badan sebenarnya.
makanlah, tapi pada kadar yang telah dibincang pada tips No. 1 pada entry sebelum ni ok.


7. susahnya berat nak turun.....
kalori defisit: kalori keluar-kalori masuk
cth pengiraan untuk saya (berat 55, umur 29)
contoh kalori defisit saya


ini adalah contoh saja. banyak lagi faktor2 untuk bakar kalori. cth: mandi, memasak, dll.
ok, so saya bakar lagi banyak kalori berbanding yg saya ambil. ini adalah bagus sebab boleh mengurangkan berat.
untuk turun 1kg, defisit mesti 7700kcal!!!!
jadi bila berat saya nak turun 1kg?????


nak turun 1kg = 1000g  perlukan 7700kcal
1148kcal hanya akan turunkan sebanyak 1000*1148/7700 = 149.09..g sahaja
so bila nak turun 1kg?
1000/149.09... = 6.707...hari
kesimpulannya, kalau defisit saya setiap hari 1148, lepas 7hari baru turun 1kg.


nak tips lagi? jumpa di next entry ok..
semoga membantu

No comments:

Post a Comment