Tuesday, July 11, 2017

Travel: Kuching - Pasar Serikin dan Sarawak River Cruise

Assalamualaikum wbt

Entry sebelum ini saya berkongsi perjalanan kami ke Santubong untuk ke Damai Central dan juga Sarawak Cultural Village. Hari ni perjalanan kami pun agak jauh juga iaitu ke Pasar Serikin. Shopping time!!!

Apa2 pun kita bergambar dulu dengan tugu Kuching ni. Sebelah Riverside Majestic saja. Jalan kaki.

meowwwww
Lebih kurang 1 jam perjalanan untuk sampai ke Pasar Serikin ni. Sampai2 je jom makan dulu. Mee kolok lagi of course. Ada kedai kecil betul2 sebelum masuk pintu gerbang pasar tu. Dah jom shopping.

model tetap
Barang-barang yang dibeli semestinya songkek sarawak, batik sarawak/indonesia, telekung, dan tikar sarawak.

kedai tengah2 pasar serikin
Balik dari Serikin ni agak lambat jugak. Terkejar2 sebab nak naik river cruise pulak petangnya. Sampai2 hotel lunch dulu dalam mall.

masing2 simpan makanan dalam pipi
Lepas makan dan solat, kami berjalan kaki ke River Cruise. Tiketnya saya beli sehari sebelum di kaunter river cruise ni. Dekat waterfront je. Disebabkan saya beli 1 hari awal, dapat harga RM60 untuk dewasa. Kalau beli on the spot RM65. Harga kanak2 saya lupa pulak. Sorry la ye....

Boarding time 5.30. Perjalanan dalam 1 jam 30 minit.

boarding time
Atas cruise kita dihidangkan dengan kek lapis dan orange juice (free flow) secara percuma. Ada juga jual snack macam twisties dll. Sepanjang atas cruise dimainkan muzik tradisional sarawak. Feel gitu.. 

kek lapis dan  minuman 
Dah hujung2 sebelum nak patah balik ke jeti (waterfront), barulah ada persembahan kebudayaan. Dalam 30 minit macam tu. Berdoalah agar tak hujan, sebab kalau hujan persembahan ni dibatalkan. 

dengan penari2 kebudayaan
Lebih kurang pukul7 malam kami sampai balik ke jeti. Round2 waterfront untuk dinner dan tengok night market waterfront.
waterfront waktu malam
gerai di waterfront
Lepas makan, jalan kaki balik hotel dan zzzzzzz..... Esoknya kami akan borong kek lapis sarawak, dan ke pasar satok sebelum balik KL. Jumpa di next entry insyaAllah. Terima kasih sudi baca.





No comments:

Post a Comment