Wednesday, September 28, 2016

Travel: Kuching - Borneo Highland Resort

Assalamualaikum wbt...

Mari sambung cerita Kuching yang terbengkalai sbb kesibukan kerja huhu... 
Ok, jadi lepas menapau KFC dari pekan Bau, kami meneruskan perjalanan ke Borneo Highland Resort. Sejam saja perjalanan dari Bau. Sepanjang perjalanan, saya ternanti2 jugak mana jalan yg dikatakan berliku tu. Sepanjang perjalanan dari pekan Bau tu, jalan mmg tak berapa elok tapi masih boleh dilalui. Lepas tu, kami je yg lalu jalan tu. Macam tak ada orang nak ke resort tu haha...

dah sampai...
Bila sampai ke pintu gerbang ni, lebih kurang 8 km nak sampai ke resort. So jalan yang berliku2 tu bermula dari pintu gerbang ni lah huhu... Kalau taknak drive pun takpe. Boleh book shuttle. Harga memang tak ingat, tapi agak murahla.
antara liku2 jalanan ewahhhh

Walaupun kurang 10km nak sampai resort, lambat jugakla nak drive sebab kena bawa slow. Kereta auto pulak tu, lambatlah pick up nya.
Bila dah sampai atas, confuse pulak mana satu resort. Sebab atas tu banyak kawasan dan banyak juga rumah2. So tersesat jugakla.... Ada guard yang explain jalan, tapi tersesat jua. Bila dah jumpa, terus check in. Budak-budak ni dah excited sangat nak terjun kolam.

bilik kami
Bilik kami ada 1 katil queen. So kami tambah extra 1 tilam single. Bilik kami jenis Birdie, luas dari bilik jenis Par. Harga semalam RM347 with breakfast. Tilam tambahan RM 60 kot without breakfast.

angle lain


shower ok, best

standard semua hotel. tp dia bg extra teh herba rasanya. tak minum pun
Antara pakej lain di resort ni:


Harga bilik kami tu sepatutnya boleh dapat lagi murah sebab kerja gomen. Saya ada call pihak resort ni sebelum saya book. Dalam RM280 untuk birdie room. Tapi disebabkan masa tu Agoda ada offer sekali dengan Air Asia BIG points, maka saya book melalui Agoda lah. Dapat 1500 BIG points rasanya.

Ok, jom turun ke pool.

outdoor pool yg tak boleh mandi sbb kotor
 Dia kata sekarang musim kemarau, so pool tu kotor.

cepatla umi oiiiii

pose lagi sebelum terketar2

Indoor ada 2 jenis pool. 1 untuk dewasa, kena bayar. Jungle Spa namanya. 1 lagi untuk kanak2 free.

jungle spa. air panas

yg menginap bayar RM30

pool kanak-kanak
view pool dari luar

Tun M yg launch. bukan Mak Jemah ye
Tak adalah lama sangat mandi ni. Sebab atas sana kan suhu agak sejuk. So dah gigil-gigil, anak2 yg berhenti sendiri.
Tempat pool ni seronok sbb ada sauna. Sauna dia mmg on. Tapi disebabkan saya tak bawa baju extra, malasla nak bersauna.

kiri bilik sauna. Shower ada 3-4 bilik

Malam tu kami dinner KFC yang ditapau td. Lepas tu zzzzzzz.....

berhimpitla korang haha

Sebelum tidur malam tu, pihak hotel ada datang ketuk bilik. Diorang tanya nak order dinner tak sebab cafe dah nak tutup. Tapi of course tidak sbb dah kenyang KFC hehe.

kabus pagi

resort dari pandangan belakang. bawah tu jungle spa
tempat breakfast. sebelah tempat check in

Seperti yg saya cerita di awal tadi, tak nampak penghuni lain pun. Masa breakfast pun kami saja. Maybe diorang tak bangun lagi kot..

bergambar sebelum breakfast
 


american breakfast

Dalam harga bilik, mmg dah termasuk breakfast untuk 2 orang. Sistem breakfast dia ala carte.
Masa breakfast tu, saya order 1 set tambahan. Rupa2nya banyak makanan dalam 1 set tu. Boleh tengok dalam gambar atas: telur 2 biji, roti 3-4 ketul, air secawan. So roti tak habis kami tapau je. Nasib baik boleh... haha..

Lepas breakfast jom jalan2 tengok apa ada di resort ni. Kalau tak drive sendiri, boleh naik shuttle dia. RM10 untuk 1 checkpoint. Tapi kami dah ada kereta, tak perlu bayar apa2. Minta peta dari receptionist dan drive ajeee....

carpark

view depan car park. rumah orang agaknya yg kelabu tu
 First checkpoint kami ialah Kalimantan View. Masa sampai sini, ada sorang pakcik tu dah nak balik. Dia kata kami terlambat sikit je. Tadi ada burung kenyalang putih terbang dari hutan ni. alaaaaaa....






viewnya....
Saya ingatkan nampak kawasan perkampungan Kalimantan. Naifnya diriku ni. Rupa2nya nampak bukit saja... okla tu. Alhamdulillah...

Lepas Kalimantan view ni kami round2 juga mengikut peta yang diberi. Tapi tak terjaga kawasan lain tu, contohnya ladang anggur dan bunga.



sepatunya kebun anggur
 Lepas ronda seround sebab jalan dia one way, kami terus balik bilik dan bersiap2 nak check out. Nak pi cari Pak Atan hehe. Dalam bilik ni tak ada iron, jadi bawala iron goshop.


Masa check out, saya settlekan bayaran untuk tilam tambahan dan breakfast tambahan. Saya tak ingat pecahan harga, tapi total kedua2 tu RM82.80. 

 Sebelum keluar dari pintu gerbang, jom lah ambil gambar lagi.






Maka, berakhirlah percutian kami di Borneo Highland Resort. Next kami nak lawat Pak Atan di Semenggoh. Semoga berjumpa lagi.... Assalamualaikum. 

Terima kasih sudi baca.


No comments:

Post a Comment