Thursday, June 9, 2016

Travel: Redang - Snorkeling di Marine Park

Assalamualaikum wbt...

Hari kedua ada 2 sesi snorkeling, 9.30am di marine park dan 2.30pm di open sea. Selepas subuh haruslah menyapa sunrise dulu sebelum sarapan.

selamat pagi dunia

tu geram ke geli?

pose wajib

subhanAllah

nak jugak

baby tak ada dlm gambar.

Bila sarapan dah sedia, jom lah kita. Pagi ni ada roti bakar (bakar sendiri lah), bihun goreng, dan goreng2 yg lain.. Sarapan keesokkannya ada nasik lemak pulak.

roti bako

goreng2

Perut pun dah kenyang, tapi belum lagi sampai masa untuk snorkeling trip, so jomlah snorkeling sendiri2 dulu di depan resort.

air yg jernih
meranduk air hehe
Di pantai depan resort ni pun banyak coral yg dihanyutkan ombak.

coral thorbaikkkk
Lebih kurang pukul 9 lebih, kami pun diseru untuk naik bot ke Marine Park. Sebelum tu bayar dulu tiket Marine Park di receptionist RM5/dewasa. Kanak2 free. Tiket ni nak beli di jeti shahbandar pun ada. Bot yg kami naik macam bot semalam jugak, berbumbung. Maybe dalam 30 minit jugak perjalanan.

Semalam snorkeling di open sea bot akan berhenti di tengah2 laut. Untuk Marine Park, bot akan berhenti di jeti dan kita akan berjalan ke pantai.

rombongan cik kiah dah sampai

view dari atas jeti
Bawah jeti memang banyak ikan. Ayah dan adik ipar saya awal2 dah terjun dari tepi jeti hehe... Rupa2nya bukan semua kawasan kita boleh terjun sesuka hati. Setiap resort dah ada bahagian masing2. Kawasan snorkeling untuk Redang Lagoon adalah sebelah kanan selepas turun dari jeti. Ada 3 meja kayu saja yang kami boleh duduk.
Masa yang diberi ialah 1 jam 15min 13 saat (bak kata penjaga kami tu). Snorkeling hari ni lebih seronok sebab kami semakin bijak hehe.

hantu roti dalam botol
Semalam di open sea, kami bawa roti dalam plastik. Lepas tu pecah pulak plastik tu. Maka berteraburlah roti... ikan2 di open sea tu tak datang sangat pun kat kita ni. Tapi ikan2 di Marine Park ni bagus, datang berjemaah menjamah roti.

ikan berjemaah

Di Marine Park ni, coral dia dah ada walaupun hampir dengan pantai. Kalau bahagian air dalam lagilah banyak. Ada satu coral besar dah macam bandaraya ikan kat situ. Kena jaga2 jangan terpijak. Kesian ikan2 ni kalau rumah dia pecah. Tapi sebenarnya saya geli hehe.

abaikan tarikh gotakpro camera adik saya ni

ni lah coral besar tu. Ngeri pun ada...
Balik dari Marine Park memang lunch time, so terus makan. Pukul 2.30 ada snorkeling lagi di open sea. Tapi kami semua memilih untuk snorkeling di atas katil saja hehe.... Lagipun saya rasa snorkeling depan resort ni macam lagi best je. Dalam pukul 4.30 saya turun ke pantai resort.

Makan malam harini special sikit sebab ada BBQ. Redang Lagoon sediakan BBQ setiap 2 malam. Kami yang check in semalam, dapatlah BBQ harini. Orang lain yang check in harini, merasa teruslah BBQ. Tapi esok malam diorang tak adalah BBQ ni. Pukul7 dah boleh mula membakor. Bakor sendiri ye yop.

ada jugak disediakan mee goreng

2 menantu terbakor. 1 lagi menantu tak ada gambar pulak

ada ikan cencari, sotong dan ayam

tempat BBQ sebelah dewan makan
Perut pun dah kenyang, mengulor lah kita. Esok dah nak balik. Dah tak ada aktiviti snorkeling... huhu. Berjumpa lagi di next entry insyaAllah. Terima kasih sudi baca.