Wednesday, June 15, 2016

Travel: Redang - Perjalanan Balik dan Bersotong Goreng Tepung di Paka

Assalamualaikum wbt...

Sekejap saja dah habis 3H 2M di sini. Masa beli tu rasa lama nak sampai ke tarikh percutian. Hari last ni tak ada apa-apa aktiviti snorkeling, sbb taknak basahkan baju. Check out pukul 10am. Maka bersarapan lah dulu kita. Tiket bot pun pukul 11am.
Tapi entah macam mana, dia announce bot pukul 10!!! kelam kabut kami semua hehe... Barang dah kemas sikit2 semalam, tapi masih ada la barang2 terakhir macam alat mandian, towel, baju  mandi. Life jacket pun semalam dah bagi balik di receptionist. Goggle macam yang saya cerita sebelum ni kena jaga elok2. Goggle biasa kalau hilang RM100, goggle yg ada power RM300 ye adik2. Setiap kami lepas snorkeling, kami akan kira bilangan goggle. Maklumlah, ahli ramai 13 orang. Bawa balik goggle masing2 ke bilik.
Nak ke bot yg pertama ni kena jalan sikit. Lebih kurang masa turun haritu. Ini bot yang open tu ye, sebelum ke feri.

tunggu bot
bot dah sampai
Mula2 1 bot je sampai, so semua dah serbu. Lepas tu sampai bot kedua, half dah serbu bot kedua. Kami ni konon2 malas nak rebut bot kedua, so setialah beratur di bot 1 ni. Tapi lama sungguhla baru dapat naik. Bukan sebab manusia ramai, tapi sebab tunggu diorang turunkan barang2 dari bot. Nampak macam air mineral dan makanan2 untuk dijual kot.
Oh, kat Redang ni ada jugak jual makanan minuman. Big Cup pun ada, tapi RM7 la haiii.. Tapi saya tak pernah pergi beli. Husband dan adik ipar yg belikan. So tak tahulah nak cerita kat mana lokasi kedai tu. Jalan kaki je ke sana dari resort. Ok, sambung cerita bot.

beratur lah kita... sebelah kiri tu traktor. Kami tak merasa pun naik

yeayyy dah dapat naik
bye2 Redang.. peace yo!!
Dari bot ni dalam 5 min je, kena tukar ke feri. Perjalanan feri lebih kurang 1 jam 30 min jugak nak sampai ke jeti shahbandar. Kali ni kami lebih bijak memilih seat. Ada yg duduk di first class. Husband saya pulak duduk di tingkat atas. Dalam feri ni ada jual aiskrim. Maka makanlah kami aiskrim2 tersebut........
Lupa nak cerita, feri shahbandar ke redang, kita boleh naik bahagian atas yg tak berdinding tu. Tapi tak ambil gambar tak sempat pulak sbb masa tu dah nak sampai.
Ok, sampai di shahbandar kami plan nak ke Pasar Payang. Saja cukupkan syarat jejak Kuala Terengganu. Lelaki2 pulak pergi solat jumaat dulu di masjid sebelah pasar payang ni. Tak adalah borong baju pun dalam ni, cari souvenir saja.

semangat ninja turtle masih ada
Dari Pasar Payang kami terus balik ke Paka. 1 jam setengah jugak perjalanan. Kali ni tak ikut highway, ikut jalan dalam. Sebab nak cari satar. Jumpa jugak, alhamdulillah.... tapi banyak kedai tutup la.. sebab Jumaat kot.
Dah sampai Paka, takkan nak balik rumah terus.. marilah cari sotong goreng tepung. Google saja pantai paka, ada banyak kedai2 tepi pantai tu. Kedai yang mula2 kami pergi dah habis sotongnya. Tapi kedai sebelah dia ada lagi sotong. Alhamdulillah rejeki...

sotong RM10/100g

efek makan sotong. muncung2 semua

Murah jugak makan kat sini, lebih kurang RM10 untuk seekor sotong besar. Total kami makan + air RM58 ke RM68 ntah. Lupa sbb org lain yg belanja. tqqqqq. Kami makan sotong dan satar saja. Kenyang sampai esok haha

Maka tamatlah cerita perjalanan kami ke Redang. Aman hidup di Paka ni hehe. Tak sempat nak singgah di Mesra Mall. Lain kali insyaAllah.. Lepas ni nak plan percutian ke pulau lain pulak.

Terima kasih sudi baca. Harap2 entry ni membantu.