Friday, June 7, 2013

Travel: Paris - Gare du Nord, Eurostar, St Pancras

Assalamualaikum wbt...
Tarikh: 30/5/2013 (Khamis)
Bersambung dari entry lepas, kami akhirnya sampai di Gare du Nord (GdN), juga dikenali sbg Paris Nord. Dari sini kami akan ambil Eurostar train untuk ke London. Perjalanan dari CDG airport tadi lebih kurang 30-45minit. Train kami pada jam 10.13am.
Sampai di GdN ni, untuk ke eurostar kena cari signboard Grandes lignes ikut je signboard tu. insyaAllah sampai.
ikut signboard Grandes lignes

Gare du Nord dari luar

Harga eurostar train:
kami beli dari page eurostar, Beli awal lagi murah. Kami beli lambat sikit. So dalam RM700/pax untuk pergi dan balik.
satu lagi website adalah eurorailways. Mula2 kami beli dari sini sbb harga promo untuk return tiket lebih kurang RM500/pax saja. Tp rupa2nya tiket promo tu dah habis. So nak tunggu refund, 30 hari!!! Kenala keluarkan duit lain untuk beli dari eurostar tadi. Kalau dah habis tiket, cakapla awal2 kan.... duit tu bukan pihak eurorailways yg pegang, tp company debit/kredit kad yg pegang. Dalam kes saya, saya guna debit kad TuneMoney iaitu BigCard (boleh baca cerita saya di sini). so kad ni ambil masa 30 hari untuk refund balik duit saya tu....
lepas beli dari eurostar, dia akan emel kepada kita tiket mcm ni (pdf file).
eurostar voucher

boleh terus guna kertas ni utk check in. scan je barcode bawah tu pada mesin check in. saya rajin pergi collect tiket di mesin. boleh buat kenangan. lagipun free....

tiket pergi & balik untuk 2 orang

so kalau guna tiket, kena insert tiket la dalam mesin check in tu. masa utk check in adalah 30min sebelum departure.

Luggage dan Arrival Form
Kalau tak silap, luggage limited 2 luggage per adult. berat luggage tak ingat tp ada tulis di baucer tu rasanya. masa saya pergi, tak ada pulak yg cek bilangan luggage.
disebabkan saya nak ke london, merentas negara, so adala kena cop kastam, passport dll. soalan dia kat mana kita nak stay, berapa hari. dalam kes saya, dia tak tanya berapa pound saya bawa. tp dlm kes blogger2 lain, ada yg tanya soalan tu. Arrival Form jangan lupa isi yeeee... ada atas meja sebelum kita masuk ke kaunter check in.
arrival form yg tengah2. yg kanan tu tag untuk luggage

tempat simpan luggage ada pada setiap coach. coach dan seat kita boleh check pada baucer tu. seat pun agak selesa mcm naik train biasa. makanan pun boleh bawa. makanlah sepuasnya dlm train ni ok..... cafe disediakan, tapi saya tak jenguk pun. perjalanan kami dari paris ke london mengambil masa 2jam15min. waktu london lambat sejam dari Paris. so bolehla round extra 1 jam.

Luggage Storage St Pancras
kami sampai di St Pancras London lebih kurang 11.39am waktu london. Dah call hotel london dari malaysia minta early check in, tp tak boleh. nak simpan luggage bolehla. disebabkan kami malas nak bjalan ke hotel, kami simpan luggage di st Pancras saja. Caj GBP9~RM43 untuk 24hour.

simpan resit tau.nanti nak guna masa collect
Cuaca amat sejuk sampai kami lupa yg kami tak mandi hehehehehehe...... St Pancras ni bersambung dgn King's Cross station. Dari bermulalah perjalanan kami mengelilingi London city. to be continued.....

5 comments:

  1. Salam.. Simpan beg tu satu beg dikira £9 ke utk 24 hour?

    ReplyDelete
  2. a'ah, betul. tapi saya simpan tak sampai 24hr

    ReplyDelete
  3. Hi. Salam. Nak tanya size luggage yg bole disimpan? Ada max days x? Igt nak simpan luggage before travel to Spain from London. Takut byk barang pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry. Tak ingat info pasal max days/luggage tu. Sorry ye.

      Delete
  4. oo..tq info ..ciku akan ke london early dec dan insyaAllah naik eurostar to paris disney..hopefully selamat la

    ReplyDelete