Tuesday, August 25, 2015

Share: BSP part 2

Assalamualaikum wbt...
Di entry sebelum ni saya ada ceritakan perjalanan BSP saya. Ini semua gara-gara tak tahan godaan air manis di bulan puasa. Maka bacaan gula pun tak tahan la naiknya huhu...

Entry tu ditulis lebih sebulan lepas. Sekarang Alhamdulillah dah selamat melahirkan. Memang saya saja lambat publish sebab nak completekan perjalanan semasa mengandung tu dulu.

Okay, so last BSP saya diambil ialah pada 13/7/2015. Antara semua bacaan BSP, yang kali ini lah paling cantik. Semua bacaan berada di paras normal. Selalunya BSP ni akan direview keesokannya di klinik kesihatan tempat saya ambil bacaan tu. Tapi kali ni akan direview di Hosp Putrajaya (HPJ). 

Kenapa HPJ? - akan dikongsi kemudian ye. Tak ada kaitan dengan BSP pun.

So 14/7/2015 saya ke HPJ pagi2 untuk appointment dan review BSP. Since BSP saya bulan puasa, saya ambil 3 bacaan saja: lepas sahur, petang sebelum berbuka, lepas berbuka. Ini bukan saya suka2 tentukan masanya. Memang Dr KK yang suruh buat macam tu.

Alkisahnya bila sampai pada Dr pakar di HPJ, dia kata salah cara ambil bacaan2 tu. Dia suruh ambil 7 kali. So Dr pun keluarkanlah chart yang 7 point tu. Dr setkan next BSP saya kena ambil 21/7/2015. TAPI.... disebabkan 17/7/2015 tu raya, maka adakah gula saya akan berada di paras normal? haha... Dr yg rawat saya ni pun pergilah consult dengan Dr lain. Kesimpulannya, tak payah la cek BSP dah. Saya akan dipaksa bersalin kui3... 

Sungguh lah tak stabil emosi saya masa ni. Kesimpulannya saya akan dibersalinkan pada 22/7/2015 iaitu 6 syawal. Masa Dr decide tu saya memang dah nak balik kampung beraya petang tu. So segala plan beraya akan disingkatkan haha. Sampai tarikh 22/7 tu bersalinlah saya.. Alhamdulillah...


selingan gambar hari discharge. Sepah wad mak nak oiiiii

Saya kena serah diri di HPJ pada 21/7. Bacaan BSP saya masih dipantau ye. 
21/7/2015 @4pm after lunch: 4.9 mmol
21/7/2015 @11pm after dinner: 5.0 mmol
22/7/2015 @4.30am berpuasa: 4.8 mmol
Alhamdulillah semua bacaan ok. Risau jugak sebab makan banyak kuih raya. Masa dalam wad pun husband saya bungkuskan pretzel auntie anne's. 

Lepas saya dah selamat bersalin, gula saya dah tak dipantau (yeayyyy), giliran anak saya pula. Bacaan normal baby 2.8 - 4.1 mmol. 4 jam sekali Dr akan pantau. Ini sebab kalau ibu ada masalah gula tinggi, anak maybe terkena hypo. Anak saya terketar2 tangan dia tapi bacaan gula ok. So Dr conclude dia terketar2 sebab aircond ward sejuk sangat hehe...

Bacaan anak saya macam ni:
30 minit lepas lahir @12pm: 3.3 mmol
@4pm: 2.7 mmol
@6pm: 3.0 mmol
Keesokannya ada 2 lagi bacaan dan 3.0 mmol untuk kedua2. Dr suruh susukan banyak2 je untuk make sure gula dia ok. 

ALhamdulillah selesai kes gula saya ni. Syukur sangat tak ada apa2 yang tak elok berlaku. Kalau tak, saya akan rasa bersalah kat anak sepanjang hayat lah. Sebab gula naik tu salah saya, tak jaga diet hehe...

Ok, setakat ini saja sharing saya untuk kali ni. Ada 1 hutang entry pasal kenapa saya kena check up di HPJ. Next ye.

Terima kasih sudi baca.

1 comment:

  1. Alhamdulillah. Semoga sis cepat sihat dan baby terus membesar dengan sihat dan sempurna.

    Jemput blogwalking: http://ainishareandcare.blogspot.com

    ReplyDelete