Thursday, June 13, 2013

Travel: London & Paris Tips and Cost

Assalamualaikum wbt...
Tak adalah banyak mana pun tips2nya. Saya cuma berkongsi pengalaman saya di London dan Paris untuk 4 hari di sana. 4 hari je.... cerita macam 4 tahun dok sana kan....

Cost
Kos ni sebagai guide saja. of course banyak transaksi dalam EURO dan GBP. tp nilai dalam RM tu saya ambil dari statement credit/debit card saya. setiap bank berlainan currency. saya pun tak pasti berapa caj yg bank saya kenakan. tapi secara generalnya masa saya ke sana:

1 GBP = RM4.71
1 EURO = RM3.99

nilai atas ni yg saya tukar di SACC Mall Shah Alam. Saya call dulu beberapa money changer yg terdekat tanya rate dan tanya jugak ada stok ke tak. sebab sebelum tu saya pergi yg di Plaza Alam Sentral tak ada stok euro dan GBP. so buang karan bayar parking nak pi tukar duit kan.... Lately ni saya tengok currency naik sikitla. 1GBP = RM4.85 mcm tu. euro pun naik sikit. secara kesimpulan, kos saya dan suami berdua je macam ni:
kos kasar
- Tiket flight tu boleh dapat lagi  murah kalau book lebih awal. Masa Matta Fair, return tiket MAS KL-Paris RM2500/pax saja. Tapi saya silap tak beli masa tu sedangkan dah buka web MAS, tinggal nak purchase je huhu.
- eurostar pun sama, lagi awal lagi murahlah harganya.
- travelcard & mobilis card tu bergantung pada zone yg kita nak pergi. saya dah ceritakan dalam entry yg sepatutnya.
- kami tak masuk attractions macam madamme tussauds, museum dll. So tak adalah kosnya di sini.

London Tips
1. Guna travelcard untuk memudahkan perjalanan. Oyster card pun ada, tp cashier tu suggest saya ambil travelcard.
2. Print london tube map dengan warna sekali. sebab setiap train line warna berbeza. senang sikit nak trace perjalanan kita kalau print dengan warna sekali.
3. London banyak makanan halal. lagi banyak berbanding Paris kot.
4. souvenir London mcm fridge magnet, keychain, baju boleh didapatkan di bayswater dan queensway.
5. beli tiket attractions online. Macam madamme tussauds, jimat 25% kalau purchase online. kalau beli untuk masuk lepas pukul2 kot, dapat lagi banyak diskaun. tapi bergantung pada kekosongan.

Paris Tips
1. Guna mobilis card untuk 1 day unlimited travel. Ada juga Paris Visite Pass yang berbaloi kalau kita plan nak merasai macam2 attractions.
2. Awas Awang Hitam. ooo, yang ni saya banyak baca pasal trick awang2 hitam ni nak pow kita. salah satunya dia buat magic ikat tangan kita dgn tali, then nak buka ikatan tu kena charge EURO50. saya jumpa geng2 ni di montmarte. tp sebab dah baca pasal warning ni, memang tak lalu pun dekat dgn awang2 hitam ni.
3. keychain Eiffel tower murah. yg ni kelebihan awang2 hitam ni. dia jual keychain eiffel tower murah2 kat eiffel tower tu. saya dapat 5 keychain = 1 EURO. tapi saya bodek untuk 6 keychain = 1EURO. dapat.....hehe. ada blogger lain yg dapat lagi banyak. 1 lagi replika ET yg agak besar, tinggi dalam 10cm kot. yg tu 1 = 3Euro.
4. untuk souvenir2 FM, bag dll boleh ke area montmarte, notre dame dan muse de louvre. area2 lain pun mungkin ada tp saya tak sempat ke sana.

Ini saja tips yg saya sempat fikir buat masa ni. Kalau teringat nanti saya tambah ye....
terima kasih sudi membaca.

No comments:

Post a Comment