Saturday, February 16, 2013

Hong Kong: Disneyland Cost & Shopping

Perjalanan di HK ni ada lagi. kami ada ke Ocean Park. Tp akan diceritakan kemudian. Habiskan story disneyland dulu.

Kos Disneyland:
harga ni mungkin berubah2 mengikut promotion, musim dll. jadi ini harga yg saya bayar untuk tarikh 30/1/2013 - 31/1/2013. rate kita kira mudah HKD1=RM0.40. masa saya tukar duit di Plaza Alam Sentral tu, HKD1=RM0.398.
1. Teksi Airport-Hotel: HKD 116.50 ~ RM46.60
saya naik teksi hijau. beg besar ada 1 je + 1 backpack + 1 beg kecik anak saya
2. Hollywood Hotel (garden view)
1 malam HKD1980 ~ RM792
ada kisah frust sikit pasal bayaran hotel ni yg saya dah ceritakan. so kalau bernasib baik dapatlah diskaun 15% or 20%.
3. 2days pass:
HKD499/adult ~ RM199.60/adult , HKD355/child ~
4. Character breakfast:
yg ini ada promotion.
HKD294/adult ~ RM117.60, HKD195/child ~ RM78/child

so untuk saya 2 adults, 3 children (3y+), lebih kurang mcm ni lah harganya
Hong Kong Disneyland Cost
Ini tak termasuk tiket flight. Kami naik AirAsia. book 15/5/2012 untuk fly 30/1/2013, 8 bulan awal ooooooooooo....murah la sikit.
tiket+booked seats (5orang)+meal (pergi dan balik) = RM1792

Shopping
Sebelum pergi saya survey2 la jugak harga souvenir kat sana, tp tak banyak yg update. so saya nak ceritalah sikit barang2 yg saya ingat harganya
Kedai di Terminal 2 HKIA
 kedai di airport tak banyak sangatlah barang2nya. baju i love disneyland pun tak ada. frust la jugak...huhu. Terminal 1 ada kedai jugak, tp restricted area. Terminal 2 ni unrestricted area. Surau pun area tu jugak.

Kedai di Disneyland Hotel
 Rasa2nya tu kedai di Disneyland Hotel. Sempatlah shopping sikit sbb lepas tu nak ke park pulak.

saya tak ingat harga jam ni

tak tengok pulak harga keychain ni

botol air buzz, belle ~ RM24. murah!!!!!!!!!!!

patung2 princess ~ RM120 kot. ke RM140 ntah... mcm tu la lebih kurang

yg ni kat malaysia pun ada. so tak tengok harga

yg ni je sempat beli di disneyland. FRUST!!!
-cinderella crown: RM40. material dia manik dan dalam dia dawai rasanya sbb tak patah. tp bengkok2 la bila kena lanyak. boleh betulkan balik.
-buzz water bottle: RM24/piece. takde tali pemegang.
-patung princess kecil2: lupa la pulak harga. dalam RM60 kot.
-fridge magnet princess: RM25 mcm tu rasanya
-fridge magnet mickey mouse: lebih kurang RM25 jugak

FM sana range dalam RM16-RM25. yg RM16 tu semata2 FM la. yg saya beli ni FM+picture frame jugak.


Saya tak shopping langsung dlm disney park. tak sempat. frust sangat2. tp simpan impian nak pergi lagi. intai2 tokyo disneyland pulak... hehe. tgk AirAsia Tokyo untuk 5 org ~ RM3700 je. best2... tp simpan dulu niat ye. kerja kuat2.
kesimpulannya barang2 di disneyland ni murah berbanding malaysia. kalau mainan woody yg ada tali belakang tu kat jusco malaysia RM169, kat disneyland RM80 je!!! murah kan??
mainan2 di disneyland pun unik. mcm buzz bottle tu, tak jumpa kat malaysia ni. RM24 saja. standard la harga mcm tu.
ada lagi barang kecil2 kami beli mcm beg disneyland, dancing princess dll. tp tak ambil gambar pulak. dah ambil nanti saya buat entry ni PART II pulak kot.
nak update pasal harga makanan tp rasa mcm panjang pulak. nanti la  kot.
bersambung.... (ntah bila)

No comments:

Post a Comment