Tuesday, July 17, 2012

Tips: MW - Table of Content Part 1

Salam semua. saya sedang mengalami semangat writing. writing (thesis terutamanya) adalah amat mudah menggunakan Microsoft Word. Kita tak perlu membuang masa untuk perkara2 remeh contohnya table of content (TOC). jadi saya nak berkongsi bagaimana MW memudahkan TOC kita.

1. Setkan ayat2 yang kita nak jadikan sebagai tajuk chapter/sub-topik
contoh karangan saya, hehe
2. Dari contoh di atas. tajuk karangan saya ialah "Rumah Saya". Topik2 utama yang saya nak bincangkan ialah:
   1.0 Pendahuluan
   2.0 Jenis-Jenis Rumah
         2.1 Rumah Banglo
         2.2 Rumah Teres
               2.2.1 Teres 2 tingkat
               2.2.2 Teres 1 tingkat
         2.3 Rumah Flat
   3.0 Penutup

jadi, yang topik bertand "1.0, 2.0, 3.0" saya akan setkan sebagai Heading 1. Style untuk Heading ini boleh diedit.
highlight satu-persatu or kesemua sekali pun takpe
klik kanak untuk modify heading 1
modify sesuka hatimu
untuk format numbering

3. Lepas dah modify Heading 1 tu, Topik2 lepas ni dah boleh klik aje kat situ.
highlight "penutup", klik "Heading 1" 

Heading 2 akan diteruskan di next entry. tapi basically sama sahaja.
Semoga Membantu.

No comments:

Post a Comment