Monday, May 4, 2015

Travel: Sabah - Summary

Assalamualaikum wbt...

Percutian ke Sabah ni adalah 4D/ 3N. 3 nights tu tidur 3 hotel berbeza haha...
2 malam spend ni Kundasang sbb sejuk. Hari ketiga barulah ke Kota Kinabalu (KK).
Apa yang menariknya percutian ni adalah saya hanya bayar rm75 saja untuk return tiket AirAsia untuk 5 orang. Sebab saya tebus BIG Points. Boleh baca pasal BIG points disini. Nanti saya akan share lagi kisah pasal penebusan kali ni.

Kami ke sana Rabu 22 April 2015 9.30am, dan balik Sabtu 25 April 2015 12.30pm

Pergi dan balik tu naik teksi je. Berkira2 jugak mulanya nak park di airport atau teksi. Last2 teksi. Dari bacaan saya parking di KLIA 2 tu RM46/day. Di Tune Hotel RM36/day. Kos teksi saya pulak macam ni:

Shah Alam - KLIA 2: RM74
KLIA 2 - Shah Alam: RM118

Ada la sen tapi tak ingat. Masa balik tu boleh pilih teksi yg low cost. Dapat dalam RM80+. Tapi kami berlima dan ada beg besar, so tak dapekla teksi tu. teksi low cost tu pun ada tong NGV huhu.

1. Ringkasan Perjalanan
Secara ringkasnya, perjalanan saya macam ni;
Day 1:
sampai
rumah terbalik Tamparuli

Day 2:
Desa Cattle Dairy Farm
Kinabalu Park
Tagal Sg Luanti
Poring Hot Spring

Day 3:
Pasar Filipina Kota Kinabalu
Pasar Malam Sinsuran

Day 4:
Jesselton Point
Balik

2. Sewa kereta
Family saya 2 dewasa dan 3 kanak2 saja. So cukuplah viva auto untuk kami. Alhamdulillah condition kereta tiptop. Tak ada masalah langsung sepanjang penggunaan di sana. Sewa kereta ni jugak murah sebab menggunakan sistem 24jam. Walaupun saya 4hari sewa tapi dikira 3 x 24 jam. So sewa RM110/24jam. Boleh tengok disini.
Tuan kereta akan hantar dan ambil kereta di airport. Kalau nak ambil di hotel boleh request kot.

viva forever

Masa kami dapat kereta ni, minyak pun masih banyak, ada 3 takuk. Total saya isi minyak RM70 lebih kurang. Itupun lebih sebab masa saya return tu masih ada 3 takuk.

Di dalam kereta juga disediakan kupon parking. Kami guna sekali masa nak ke pasar filipina. Peta Sabah pun ada. Terima kasih tuan kereta ni.

Paling best, tak ada tol sepanjang perjalanan kami ni.

3. Penginapan
Kami menginap di 3 hotel berbeza untuk 3 malam. Di Kundasang saja 2 hotel sebab nak merasa keseronokan setiap hotel tu.Kami menginap di J Residence dan juga Kinabalu Pine Resort. Entry akan menyusul nanti insyaAllah.
Di KK kami menginap di Tabung Haji Hotel (TH Hotel)

4. Makan2
InsyaAllah nanti akan share jugak tempat2 makan di sana. Di Kundasang pastinya buah2 yg saya target. Dan juga chicken wing.
Di KK pulak of course seafood.

Sepanjang di Sabah asyikla terbangun awal. Sebab sana kan awal sejam. 4.47 pagi dah subuh. Anak2 pun terikut sekali bangun awal. Tapi better macam tu sebab gunung Kinabalu tu tersangatlah pemalu. Sekejap je dah ditutup kabus.

Ok, detail untuk setiap tempat akan dibuat di entry berbeza. Terima kasih sudi baca...

teaser sikit gambar gunung Kinabalu..